COVID-19 a ceny nehnuteľností
Situácia, ktorá nastala nás prekvapila a zaskočila. A to všetkých do jedného. To, čo nastalo sa dotklo každého jedného človeka. Niekoho viac, niekoho menej. Pravda je však tá, bežný život, ako sme naň boli zvyknutí sa zo dňa na deň zmenil. Je však táto zmena zároveň dôvodom na prudký pokles cien nehnuteľností? Budeme v priebehu týždňov, prípadne niekoľkých mesiacov nakupovať nehnuteľnosti o desiatky percent lacnejšie? Tieto otázky zaujali aj magazín startitup.sk, ktorý ma požiadal o môj názor. A moje kompletné odpovede si môžete prečítať nižšie.
1. Ako môže ovplyvniť tento vírus ceny realít? Rozdeľme to prosím na novostavby a staršie byty.
Ceny nehnuteľností neovplyvňuje vírus, prípadne niečo podobné. Ceny si reguluje sám trh s ohľadom na ponuku a dopyt. Ponuka je stále veľmi nízka a dopyt je z môjho pohľadu iba dočasne pozastavený. Keď sa podarí situáciu upokojiť do nejakých troch až štyroch mesiacov, na ceny bytov to podľa môjho názoru vplyv mať nebude. Maximálne očakávam spomalenie rastu cien, prípadne ich stabilizáciu. Pričom výhodu budú mať určite novostavby pred staršími bytmi.
2. Prirodzene je asi dnes nízky dopyt po bytoch, ale môžeme súčasnú krízu prirovnať ku kríze z roku 2008?
Nepovedal by som, že je nízky dopyt po bytoch. Skôr, že je nižšia aktivita záujemcov o kúpu a menší záujem chodiť na obhliadky. No trh funguje ďalej, záujemcovia sa ozývajú, ľudia potrebujú bývať prípadne investovať. Situácia z roku 2008 bola značne odlišná. Hlavný rozdiel bol v tom, že vtedy bola veľká ponuka novostavieb a menej výhodné hypotéky. Dnes je novostavieb nedostatok a hypotéky sú najvýhodnejšie v histórii.
3. Predpokladáte, že bude dopyt po bytoch po víruse taký istý, ako bol pred ním?
Všetko bude záležať najmä od toho, ako dlho bude trvať súčasný karanténny stav. Aktuálne panuje všeobecný pocit neistoty a ľudia niektoré svoje nákupné rozhodnutia odkladajú, nerušia ich však úplne. Osobne si teda myslím, že po návrate ku normálnemu fungovaniu sa ľudia vrátia aj ku svojim nákupom. Predpokladám, že počet záujemcov o kúpu môže klesnúť iba veľmi mierne, pričom ponuka nehnuteľností bude aj naďalej rovnako nízka. Nečakám teda žiadne „šialené“ zmeny.
4. Keďže je ponuka bytov stále veľmi nízka, myslíte si, že nedôjde k výraznému zníženiu cien?
Práve o to ide, že ponuka bytov je stále veľmi nízka. A ako som už spomenul, nečakám výrazný úbytok záujemcov o kúpu. Osobne si myslím, že nedôjde ku nejakému výraznému zníženiu cien. Ceny v poslednom období iba rástli a to výrazne. Preto, keď sa už niečo udeje, tak najskôr dôjde ku spomaleniu rastu cien a maximálne tak ich zastabilizovaniu na súčasných úrovniach. Čo podporí aj fakt, že hypotéky sú stále veľmi výhodné.
5. Čo by sa muselo stať, aby sa ceny skutočne prepadli?
Musel by sa úplne otočiť pomer ponuky a dopytu. Na trhu by muselo byť odrazu veľké množstvo voľných bytov a minimum záujemcov o ich kúpu. Aby sa však toto udialo, musela by sa začať masívna nová výstavba a zároveň by sa musela vytratiť väčšina záujemcov. Ani jedno však z môjho pohľadu v tejto chvíli nehrozí.
Nie ste v tom sami
Ako som spomenul v odpovediach vyššie, podľa môjho názoru a doterajších ukazovateľov, momentálne nie je dôvod na to, aby ceny nehnuteľností na Slovensku v najbližšom období výrazne klesli. Situácia na realitnom trhu sa však dokáže meniť pomerne rýchlo. A mne aj môjmu Tímu je úplne jasné, že človek, ktorý je v pozícii predávajúceho, prípadne kupujúceho a nemá potrebné skúsenosti, môže mať viacej otázok, ako odpovedí. A je úplne jedno, či počas krízy, alebo mimo nej. Preto, pokiaľ máte z oblasti nehnuteľností akékoľvek otázky, neváhajte sa na mňa obrátiť. Veľmi rád vám ich zodpoviem a nasmerujem váš predaj, alebo kúpu tým správnym smerom.
Milan je syn, manžel a otec. Rodina je pre neho základ spokojného života, zároveň však aj úspešného podnikania. Preto vedie svoj rodinný realitný Tím CIERTAZSKY. Realitný biznis je jeho vášňou aj životným štýlom. Špecializuje sa na hodnotu a predaj nehnuteľností. Pričom verí, že iba nadštandardný prístup ku každému predaju, dokáže prinášať nadštandardné výsledky. Čo vo finále vytvára nadštandardné vzťahy s klientmi.